• 9.2022

Zeznania świadka na piśmie

W związku z przyjętą w 2019 roku nowelizacją Kodeksu postępowania cywilnego, możliwe jest składanie przez świadka zeznań na piśmie. Regulacja miała na celu przyspieszenie postępowań, szybsze wydanie rozstrzygnięć w danej sprawie oraz zminimalizowanie kosztów ponoszonych w związku z przedłużającym się postępowaniem. Jak przebiega proces składania zeznań na piśmie?

Zeznania świadka na piśmie – przebieg procesu

Zgodnie z artykułem 271 Kodeksu postępowania cywilnego, świadek może złożyć zeznania na piśmie, wyłącznie wtedy, gdy tak postanowi sąd. Składa wówczas przyrzeczenie przez podpisanie tekstu przyrzeczenia.

Jeżeli w toku postępowania okaże się, że dany świadek ma ważne informacje na temat sprawy, jednak nie może stawić się w sądzie osobiście i złożyć ustnych zeznań (np. ze względu na pracę, chorobę czy trudność przedostania się z miejsca zamieszkania do sądu w związku z pandemią koronawirusa), wówczas sąd może dopuścić jako dowód zeznania na piśmie.

W takiej sytuacji strony postępowania (powodowa i pozwana) są zobligowane do przedłożenia pytań do świadka. Następnie sąd analizuje ich przydatność dla sprawy, zakreśla pytania na które świadek powinien odpowiedzieć oraz wydaje postanowienie o dopuszczeniu dowodu. Osoba składająca zeznania na piśmie otrzyma nie tylko zbiór pytań, lecz także kartę z przyrzeczeniem, pouczeniem oraz miejscem na uzupełnienie swoich danych osobowych (w tym pokrewieństwa ze stronami postępowania). Świadek zostanie również poinformowany o terminie, w którym powinien złożyć odpowiedzi w sądzie.

Podsumowanie

Jeszcze do niedawna przesłuchanie świadka było możliwe jedynie przed sądem. Niestety bardzo często na skutek niestawienia się świadka podczas rozprawy, postępowanie cywilne przedłużało się o kilka miesięcy, a w niektórych przypadkach nawet o kilka lat. Zgodnie z nowymi przepisami obowiązującymi od 2019 roku, możliwe jest złożenie zeznań na piśmie po dopuszczeniu takiego dowodu przez sąd.