• 6.2022

Co z nowego w sprawach frankowych w 2022 r.?

Z danych oficjalnych wynika, że Frankowicze w 2022 roku mogą liczyć na kontynuację pozytywnego orzecznictwa w Sądach, jak również spodziewana jest rekordowa ilość wyroków, które mają w tych sprawach zapaść. Rekordowa jest także aktualnie ilość składanych w sprawach frankowych pozwów – w ciągu ostatniego półrocza do „wydziału frankowego” Sądu Okręgowego w Warszawie wpłynęło ok. 14.000 spraw o unieważnienie umowy kredytowej indeksowanej lub denominowanej do waluty franka szwajcarskiego.

Czy Frankowicze przegrywają w sądzie?

Frankowicze wygrywają w zdecydowanej większości przypadków szczególnie, gdy kredyt lub pożyczka była brana na cele mieszkaniowe, a zatem gdy są konsumentami w rozumieniu ustawy (czyli, jeśli środki z kredytu nie zostały przeznaczone na cele związane z prowadzoną działalnością gospodarczą). Umowa musi oczywiście zawierać klauzule niedozwolone (abuzywne), głównie dotyczące ustalania kursu CHF wg. tzw. Tabeli Kursowej Banku. Przed złożeniem pozwu do Sądu należy mieć pewność, że umowa je zawiera. W tym celu wystarczy się z nami skontaktować i przesłać skan umowy – analizę zrobimy nieodpłatnie.

Ile procent spraw jest wygrywanych przez Frankowiczów?

Frankowicze zdecydowanie dominują nad bankami w sprawach sądowych o stwierdzenie nieważności umowy (lub jej „odfrankowienie”). Dla porównania w I półroczu 2021 r. sądy wydawały średnio po 150–200 wyroków miesięcznie, ale od jesieni liczba ta zaczęła wyraźnie rosnąć. Spośród wszystkich wydanych do tej pory orzeczeń w sprawach frankowych przyjmuje się, że aż ok 94 proc. było korzystnych dla Frankowiczów.

Ile trwa sprawa frankowa w sądzie?

Aktualnie przeciętnie postępowanie sądowe w sprawach frankowych w I instancji kończy się w ciągu 2 lat. II instancja trwa kolejny rok. Łącznie całe postępowanie o stwierdzenie nieważności umowy (lub jej „odfrankowienie”) trwa około 3 lat. Oczywiście każda sprawa jest inna i różni sędziowie w nich orzekają, także jedna sprawa może trwać krócej, a druga dłużej. Dlatego nie ma na co dłużej czekać – warto złożyć pozew do sądu jak najszybciej szczególnie, że w związku z masowych wpływem pozwów do sadów, czas rozpoznawania sprawy frankowej będzie się systematycznie wydłużał.